Periodieke updates ROW/DHL

In september 2022 is het secretariaat gestart met het versturen van periodieke updates aan de leden van de verschillende ROW-overleggen. Deze worden tweemaal per jaar (in januari en na de zomervakantie) verstuurd. De updates bevatten een overzicht van de actualiteiten op het gebied van levensmiddelenhygiëne. De updates worden na verspreiding onder de leden hier gepubliceerd.

Periodieke update ROW/DHL januari 2024

Actualiteiten:

  • Op 30 juni 2023 is een wijziging van het Warenwetbesluit Bereiding en behandeling van levensmiddelen in het ROW/DHL overleg gepresenteerd. Het ministerie zal rekening houden met de gemaakte opmerkingen en zal verder gaan met het afhandelen van de wijziging. De belangrijkste stappen die nog te nemen zijn, zijn: “voorhang” in de Eerste en Tweede Kamer (vier weken), notificatie in Brussel (drie maanden, eventueel verlengd tot zes maanden), advisering door de Raad van State, publicatie en inwerkingtreding (minimaal twee maanden na publicatie). Op dit moment voorziet het ministerie de inwerkingtreding op 1 januari 2025. Met deze wijziging wordt verduidelijkt voor welke producten de microbiologische normen van het BBL van toepassing zijn. Daarnaast is Shiga-toxine producerende E. coli (STEC) als pathogeen toegevoegd.
  • Ook is in dezelfde vergadering een wijziging van het Warenwetbesluit hygiëne van levensmiddelen besproken. In deze wijzigingen worden de voorschriften voor de verkoop van rauwe melk aangepast en uitgebreid naar rauwe melk van andere diersoorten dan de koe. Deze wijzigingen zijn gebaseerd op adviezen van Bureau Risicobeoordeling en Onderzoek (BuRO) van de NVWA. De nog te nemen stappen en de voorziene publicatiedatum zijn gelijk aan die van de wijziging van het Warenwetbesluit Bereiding en behandeling van levensmiddelen.
  • Tijdens het afgelopen overleg van het ROW-DHL was er een vraag over de procedures die LNV volgt bij het goedkeuren van codes en de afstemming met VWS als een code zowel door VWS als door LNV goedgekeurd moet worden. Inmiddels heeft het ROW-secretariaat hierover contact met LNV gezocht. We streven ernaar dat LNV tijdens de eerstvolgende vergadering van het ROW-DHL een toelichting op de te volgen procedures geeft.
  • In het ROW/DHL overleg op 30 juni is afgesproken dat het nieuwe evaluatiedocument voor hygiënecodes ook in het Stakeholdersoverleg HAP van de NVWA besproken zal worden en vervolgens schriftelijk nogmaals voorgelegd aan het ROW/DHL. Donderdag 25 januari 2024 is dit document schriftelijk opnieuw voorgelegd aan het ROW/DHL. De reactietermijn verstrijkt op vrijdag 9 februari.
  • De Hygiënecode voor windmolens, watermolens en ambachtelijke maalderijen, malend voor menselijke consumptie, versie 3 is goedgekeurd door de minister van Volksgezondheid, welzijn en sport en treedt in werking met ingang van 1 februari 2024.

Vooruitblik:

De volgende vergadering van het ROW/DHL is nog niet ingepland. Zijn er onderwerpen die u graag in een ROW/DHL-overleg wilt bespreken? Laat dit dan aan het ROW-secretariaat weten!

Periodieke update ROW/DHL september 2023

Actualiteiten:

  • Onlangs stuurde ik u het wijzigingsbesluit voor het Protocol van het ROW. Bijgevoegd bij dit bericht vind u het aangepaste Protocol.
  • In het ROW/DHL-overleg op 30 juni is de wijziging van het Warenwetbesluit Bereiding en behandeling van levensmiddelen (BBL) gepresenteerd. Daarin wordt verduidelijkt voor welke producten de microbiologische normen van het BBL (afwezigheid van diverse pathogenen) van toepassing is, ook is Shiga-toxine producerende E. coli (STEC) als pathogeen toegevoegd. Naar aanleiding van het overleg zijn er minimale aanpassingen gedaan in de bijbehorende toelichting en het ontwerpbesluit zal de verdere wetgevingsprocedure volgen.
  • Tijdens hetzelfde overleg is ook is de wijziging van het Warenwetbesluit Hygiëne ban Levensmiddelen besproken. Met deze wijzigingen worden de bepalingen voor de consumentenverkoop van rauwe melk geactualiseerd. Tot nu toe zijn alleen aan rauwe koemelk eisen gesteld. Daar wordt nu de melk van andere diersoorten aan toegevoegd. Bij de consumentenverkoop van rauwe melkgaan microbiologische normen gelden en wordt regelmatig melkonderzoek (totaal kiemgetal en ziekmakende bacteriën) verplicht. Het kookvoorschrift wordt vervangen door een kookaanbeveling. Verzending van diepgevroren melk aan consumenten en verkoop van diepgevroren melk via winkels in de omgeving worden daarnaast mogelijk gemaakt. Ook dit besluit zal nu de verdere wetgevingsprocedure volgen.
  • Het ministerie van IenW verwacht op korte termijn (september) de herziene versie van het infoblad Bring Your Own uit te kunnen brengen. Ook zal er een toelichting bijgevoegd worden, waarin wordt toegelicht wat er is gedaan met het commentaar uit het ROW en waarom.
  • In het ROW/DHL overleg op 30 juni is afgesproken dat het nieuwe evaluatiedocument voor hygiënecodes ook in het Stakeholdersoverleg HAP van de NVWA besproken zal worden en vervolgens schriftelijk nogmaals voorgelegd aan het ROW/DHL. 

Vooruitblik:

Er is nog geen overleg gepland van het ROW/DHL. Als er onderwerpen zijn die u graag wilt agenderen voor een ROW/DHL kunt u contact opnemen met het ROW-secretariaat.

Periodieke update ROW/DHL januari 2023

Actualiteiten:

  • Het vernieuwde infoblad 64 dat besproken is in het overleg op 17 oktober is inmiddels gepubliceerd op de website van de NVWA: Nieuw Informatieblad 64 over de beheersing relevante gevaren inkoop levensmiddelen | Nieuwsbericht | NVWA
  • Inmiddels is de wijziging van het Warenwetbesluit Bereiding en behandeling van levensmiddelen (in verband met een aanpassing van het “kipetiket” en houdbaarheidsdata en enkele technische wijzigingen) gepubliceerd. De wijziging kunt u nalezen op https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2022-473.html.
  • Tijdens het overleg van 17 oktober is een volgende wijziging van het Warenwetbesluit Bereiding en behandeling van levensmiddelen (BBL) aangekondigd. In die wijziging wordt verduidelijkt voor welke producten de microbiologische normen van het BBL (afwezigheid van diverse pathogenen) van toepassing is. Daarnaast wordt Shiga-toxine producerende E. coli (STEC) als pathogeen toegevoegd. De wijziging wordt binnenkort in procedure gebracht en wordt dan voor bespreking in het ROW-DHL geagendeerd.
  • Ook de aangekondigde wijziging van het Warenwetbesluit hygiëne van levensmiddelen vordert gestaag. In deze wijzigingen worden de voorschriften voor de verkoop van rauwe melk aangepast en uitgebreid naar rauwe melk van andere diersoorten dan de koe. Deze wijzigingen zijn gebaseerd op adviezen van Bureau Risicobeoordeling en Onderzoek (BuRO) van de NVWA. Ook deze wijziging komt binnenkort bij het ROW-DHL langs.
  • Tijdens het afgelopen overleg van het ROW-DHL was er een vraag over de procedures die LNV volgt bij het goedkeuren van codes en de afstemming met VWS als een code zowel door VWS als door LNV goedgekeurd moet worden. Inmiddels heeft het ROW-secretariaat hierover contact met LNV gezocht. We streven ernaar dat LNV tijdens de komende vergadering van het ROW-DHL een toelichting op de te volgen procedures geeft.
  • Het secretariaat hoopt binnenkort een kandidaat voor het voorzitterschap van het ROW/DHL overleg aan de leden voor te kunnen leggen.
  • De Hygiënecode voor Visspecialisten is goedgekeurd. Publicatie wordt later deze week verwacht.

Vooruitblik:

De volgende vergadering vindt waarschijnlijk plaats op dinsdag 21 februari. Uitsluitsel hierover volgt snel. Op de agenda staan in ieder geval de Hygiënecode voor windmolens, watermolens en ambachtelijke maalderijen, malend voor menselijke consumptie, versie 3, december 2022 en de Hygiënecode voor zorginstellingen, woonvormen en Defensie. Zijn er nog meer onderwerpen die u graag in een ROW/DHL-overleg wilt bespreken? Laat dit dan aan ons weten!

Periodieke update ROW/DHL september 2022

Actualiteiten:

  • Op dit moment ligt de Hygiënecode voor de visdetailhandel schriftelijk voor ter consultatie. U kunt nog reageren tot woensdag 14 september.
  • De lopende evaluatieronde van hygiënecodes is gestart in 2015. De beoogde looptijd van de evaluatieronde is inmiddels verlopen. Het ministerie bereidt daarom een nieuwe evaluatieronde voor, die zal starten in 2023. Onderwerpen die in de nieuwe ronde bijzondere aandacht zullen krijgen zijn o.a. het allergenenmanagement en de borging van de compliance van gebruikte voedselcontactmaterialen (verpakkingen, apparatuur en gereedschappen, contactoppervlakken).
  • De voorzitter van het ROW/DHL, Louis van Nieuwland, heeft aangegeven dat hij na de aanstaande vergadering zijn functie als voorzitter neer zal leggen. Hierbij willen wij hem alvast hartelijk danken voor zijn inzet voor het ROW. Het secretariaat zal op zoek gaan naar een geschikte vervanger, als u een goede kandidaat weet kunt u dit doorgeven bij het secretariaat.
  • Op dit moment is het ROW-secretariaat naar aanleiding van de laatste ROW-evaluatie aan het inventariseren of het mogelijk is de deskundigenoverleggen anders te structureren, waardoor er bredere overleggen ontstaan die wellicht vaker bijeen kunnen komen. Te zijner tijd zullen wij u hier nader over informeren.

Vooruitblik:

De volgende ROW/DHL-vergadering vind plaats op maandag 17 oktober. Op de agenda staat onder voorbehoud:

  • Hergebruik van voedselcontactmaterialen en ‘Bring Your Own’
  • Aanpassing Warenwetbesluit hygiëne van levensmiddelen en Warenwetbesluit Bereiding en behandeling van levensmiddelen

Is er nog een onderwerp dat u graag in het ROW/DHL wil bespreken? Dan verneem ik dit graag middels een reactie op dit bericht.